Selasa, 19 April 2011

Apakah Radio Amateur?

Apakah Radio Amateur?
Radio Amateur ataupun juga dikenali sebagai ‘HAM Radio’ ialah hobi berkenaan membina, menguji-kaji & berkomunikasi melalui radio. Seseorang itu juga dapat menghugi seseorang yang lain secara individu @ berkumpulan dengan menggunakan pesawat radio yang menghasilkan gelombang magnetik.

Bilakah Radio Amateur bermula?
Sejarah Radio Amateur ini telah bermula semenjak perhubungan radio digunakan.Pada tahun 1912, Kongress Amerika Syarikat. Bermula 1914, pengguna radio Amateur telah mula berkomunikasi & mengadakan satu system penghantaran mesej diantara mereka. Di Malaysia radio amateur merupaka titik bermulanya perkhidmatan radio komersial.

Apakah yang boleh sya lakukan dengan Radio Amateur?
Tidak seperti teknologi perhubungan lain, Radio Amatur membolehkan anda berhubung dari mana-mana tempat pada setiap masa. Pada waktu bencana, Radio Amtur amat berguna terutamanya kepada agensi-agensi penyelamat. Pada ketika lain,anda juga kadangkala boleh bercakap dengan angkasawan @ membalikkan isyarat dari bulan. Anda juga boleh menghantar fail ataupun gambar secara digital. Adakah hobi lain menyediakan sebegini ciri seperti ini?

Saya Sentiasa sibuk. Adakah saya masih boleh menikmati hobi ini?
Sudah tentu! Hobi ini tidak terikat kepada sesuatu masa, tempat & pendapat seseorang. Memandangkan ia mudah dikendali ramai yang sentiasa sibuk mendapati ianya seronok digunakan & dapat mengurangkan tekanan selepas seharian bekerja. Anda & keluarga anda juga boleh berkumpul & mempelajari hobi ini.

Apakah perbelanjaan yang diperlukan bagi hobi ini (Pesawat Pemancar)?
Sebuah radio bersaizs sebesar telapak tangan yang baru mungkin sama dengan satu TV 29 inci yang berkos rendah kebihkurang RM300 –RM10000. Radio yang lebih besar sama kosnya dengan sebuah computer.

Selain dari itu, bahan-bahan pembelajaran berkeneen Radio Amateur adalah berpatutan & yuran peperiksaan bagi mendapat sijil perakuan juga adalah rendah.

Bagaimana saya boleh menjadi seorang operator Radio Amateur & siapakah yang mengeluarkan sijil perakuan ini?
Seseorang yang hendak menjadi ‘Ham Radio’ hendaklah lulus di dalam peperiksaan yang dinamakan RAE (Radio Amateur Examination). Setelah lulus barulah boleh membuat permohonan bagi mendapat lesen Radio Amateur. Di Malaysia pihak yang memegang kuasa mengeluarkan lesen radio amateur ialah Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia.

Hanya mereka yang lulus & diperakukan boleh mengendalikan sesuatu alat Radio Amateur
.
Sukatan Peperiksaan
Anda akan diuji tentang perundangan radio komunikasi, tatacara perhubungan , prinsip radio & elektronik serta mengenal propagasi gelombang & antenna

Adakah saya perlu membayar yuran?
Ya. Sijil Perakuan tersebut haruslah diperbaharui setiap tahun. Yuran tahunan bagi kelas A adalah sebanyak RM 36 & bagi sijil perakuan kelas B ialah RM 24 setahun.

Tajuk Perbualan
Seseorang boleh berbual apa sahaja pada mana-mana waktu yang jangka masa tidak dihadkan. Topik yang dilarang perniagaan, hal-hal politik, ugama dan sesuatu yang menyinggung perasaan.

Para amateur dituntut untuk membuat pelbagai ujikaji tentang radio komunikasi seperti antenna, peralatan radio & ujikaji-ujikaji lain.

Amateur diminta membantu kerajaan sewaktu kecemasan seperti banjir, gempa bumi & kebakaran.

Callsign (Kod panggilan)
Setiap Amatuer mempunyai kod @ callsign. Di Malaysia barat kod ini 9M2 & 9W2. Di Serawak 9M8 & 9W8 & di Sabah 9M6 & 9W6. 9M ialah kelas A yang lulus RAE & ujian morse kod manakala 9W ianlah kelas B iaitu mereka yang lulus RAE sahaja.

SWL (Shortwave Listener)
Sebelum menjadi seorang amateur (HAM) yang berlesen, seseorang itu menjadi SWL. Dia akan mendengar perhubungan serta mempelajari tatacara komunikasi yang betul. Anda boleh membeli radio untuk mendengar perhubungan ini.

Siapakah yang harus anda hubungi untuk mendapatkan bantuan?
Kelab-kelab Radio Amatuer terdapat diseluruh Malasyia & bersedia untuk membantu anda. Ada di antara kelab-kelab tersebut mempunyai halaman webyang mengandungi maklumat mengenai hobi tersebut kelab-kelab tersebut seperti:
MARTS
ASTRA
MARES

Apakah yang saya boleh pelajari sekarang?
Anda boleh memulakan pelajaran anda dengan mempelajari fonetiks abjad yang digunakan oleh pengguna-pengguna Radio Amatuer di seluruh dunia:-

A – Alfa
B – Bravo
C – Charlie
D – Delta
E – Echo
F – Foxtrot
G – Golf
H – Hotel
I – India
J – Juliett
K – Kilo
L – Lima
M – Mike
N – November
O – Oscar
P – Papa
Q – Quebec
R – Romeo
T – Tanggo
U – Uniform
V – Victor
W – Whiskey
X – X-ray
Y – Yankee
Z – Zulu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan